понеделник, 4 февруари 2013 г.


ОХРИДСКА ШКОЛА-ПРОСВЕТНА, ПРОПОВЕДНИЧЕСКА И ПИСАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ НА КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ; ОСНОВНИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ИДЕИ


    През IX век, съществен принос за появата на учебното дело са имали учениците на Кирил и Методий- Климент, Наум и Ангеларий.
    В лицето на Кирило-Методиевите ученици, българския владетел княз Борис, вижда хора, които биха допринесли за проповедническата и учителската дейност в страната ни.Надеждите му са били големи, заедно са обсъждали въпроси за утвърждаването на християнството сред населението.
    Мястото, където Климент Охридски е осъществявал своята дейност е било в областта Кутмичевица.
Характерното за школата е, че имала основно просветна задача - да подготви учители, които да утвърждават и  адвокати разспространяват християнството и славянската писменост сред народа.
Не случайно начело на школата застава най-добрият от учениците на Кирел и Методий-Климент, който е изпратен в западните покрайнини с цел да повлияе на тамошното компактно българско население, което е подложено на експанзия, с цел да се върнат тези територии към Византия.
    В Кутмичевица той вижда не само неграмотно адвокати население, но и непросветено.Там Климент развива мисионерска дейност, като създава училище, което дава начална грамотност и основно обучение в областта на литературата.Училището се състои от два отдела-за начинаещи и за напреднали.С по-напредналите ,той прекарвал повече време, за да му помагат с другите, които не са били малко, наброявали са до адвокати 3500 , тъй като е имал ученици във всяка енория.
    Климент Охридски е редувал преподаването с писането на книги и отдаването на молитви.Неговите слова са били тясно свързани с богослужението, те са били "прости и ясни" с цел директното насочване към търсения смисъл.Цялата му учителска, проповедническа и просветна дейност се е основавала на разбирането и значението на родния език при подготовката на учениците.
    Педагогическите идеи на Климент са били насочени към нравственото усъвършенстване, индивидуалния подход, елементи на взаимно обучение, изключително вожен е бил личния пример на адвокати учителя, разбира се не на последно място е било и трудонвото възпитание.
    Цялостната дейност на Климент Охридски е помогнала на страната ни да изгради свой духовен облик и най-важното своя идентичност.
   













Няма коментари:

Публикуване на коментар